Realita z pohledu Jaroslava Duška a hostů + film: Zrcadlení tmy

ASAYA VÁS ZVE NA

Panelovou diskuzi na téma:

REALITA Z POHLEDU ŠAMANISMU, MYSTIKY A KVANTOVÉ FYZIKY
A OSTRAVSKOU PREMIÉRU FILMU „ZRCADLENÍ TMY“

Na první pohled se může zdát, že šamanismus, mystika a moderní materialistická věda nesdílí nic společného. Co když je ale vše úplně jinak? Je možné, že by dnešní šaman, mystik a kvantový fyzik našli společnou řeč? Co když jen všichni jinými slovy mluví o tom samém? Dozrál čas na velkou syntézu a spojení rozdílných světových tradic? Čím se navzájem můžou obohatit? Pojďme to spolu zjistit v ostravském kině Vesmír.

Diskutující: JAROSLAV DUŠEK, VILIAM POLTIKOVIČ, JAN RAK A KAREL FULLER

ZRCADLENÍ TMY

Jaroslav Dušek ve filmu Viliama Poltikoviče

„Pobyt ve tmě rozkryl Jaroslavu Duškovi vnitřní svět, na který ve filmu navazují setkání s inspirujícími bytostmi a místy. Poznání, že náš svět je naučená realita, kterou můžeme měnit, podpoří udivující návštěva CERNu, koupání v zamrzlé řece, setkání s divokou delfínicí v Irsku, s dětmi, které vidí i se zavázanýma očima, s čistou podivuhodnou přírodou a dolmeny Korsiky, s veselými Maory, pilnými včelami a další. S lehkostí a humorem Jaroslava Duška vstoupíme do vnitřního klidu a harmonie, kde nejsou obavy a strach, kde žije především radost a svoboda.“

Diskuze po projekci:
JAROSLAV DUŠEK A VILIAM POLTIKOVIČ

KINO VESMÍR OSTRAVA – 10. 5. 2020 od 15:00 do 20:00 hodin.

Vstupné v první vlně předprodeje za 490 Kč naleznete ZDE.

VĚDA POTKÁVÁ TRADICI / SCIENCE MEETS TRADITION

VĚDĚČTÍ VÝZKUMNÍCI A INDIÁNI HINU KUI PŘEDSTAVÍ V ASAYI SPOLEČNÝ PROJEKT

Expedice Neuron 2019 se blíží a právě to je důvodem, proč se na konci listopadu v Čechách sejdou přední neurovědci Tomáš Páleníček a Eduardo Schenberg a zástupci tradičního indiánského kmene Hinu Kui. Cílem vědecké výpravy do Amazonie je popsat léčivý potenciál ayahuascy a ilustrovat úlohu tradičního kontextu v jejím užívání. Jedná se o vůbec první studii svého druhu, která nebude probíhat v běžných laboratorních podmínkách, naopak – laboratoř pojede do džungle. Unikátní projekt takto bude zkoumat, jakou roli hraje ve zkušenosti s ayahusacou prostředí, zda může ayahuasca zapadnout do základního západního psychofarmakologického vědění a nakolik je nutné upravit metody a přístupy k lepšímu pochopení jejích psychologických účinků, léčivého potenciálu a vlivu na vědomí. Přednáška „Věda potkává tradici / Science Meets Tradition“ proběhne za účasti hlavních aktérů expedice 28. listopadu na Filozofické Fakultě Univerzity Karlovy v Praze a o den později, 29. listopadu, v ostravské Asayi.

  

Že má ayahuasca terapeutické účinky u depresivních pacientů odolných vůči zavedeným léčebným postupům bylo nedávno prokázáno v klinických podmínkách. Dodnes však nebyly hlášeny žádné vědecké informace spojené s jejím užitím v tradičním kontextu. Studie v rámci Expedice Neuron 2019 se proto zaměří na neuropsychologické a neurobiologické působení ayahuascy při podání zdravým dobrovolníkům domorodým šamanem přímo v Amazonii. Z výsledků výzkumu vyhodnocených pomocí psychometrických stupnic a elektroencefalogramu – EEG budou patrné akutní účinky na aktivitu mozku, entropii (míru neuspořádanosti), konektivitu jednotlivých částí mozku a dlouhodobé účinky na náladu a vnitřní rozpoložení, souznění s přírodou a mezilidské propojení.

 

Naším záměrem je popsat unikátní léčivý potenciál nápoje ayahuascy a jeho tradiční kontext a ilustrovat, jak tradiční rituální užití může být prospěšné pro současnou společnost a medicínu, zejména pokud mluvíme o stresu, úzkosti a depresích,“ říká přední český neurovědec se zaměřením na psychedelické látky Tomáš Páleníček, PhD. Kromě něj a jeho teamu z Národního ústavu duševního zdraví dominuje v Expedici Neuron expert na ayahuascu a psychoterapii s využitím psychedelických látek Dr. Eduard Ekman Schenberg, PhD. z brazilského Instituto Plantando Consciência a zástupce tradičních komunit – Ninawa Inu Huni Kui, který je nedávno zvoleným prezidentem FPEHAC, organizace spojující všechny obyvatele Huni Kui žijící v rozsáhlé oblasti státu Acre, hluboko v brazilské Amazonii. Do projektu byl přizván i známý antropolog žijící ve Švýcarsku, Jeremy Narby, mj. autor knihy „Kosmický had“. Expedice proběhne za finanční podpory Nadačního fondu Neuron.

Akce „Věda potkává tradici / Science Meets Tradition“ se zástupci Expedice Neuron proběhne ve čtvrtek 29. listopadu od 18.00 v Ostravě v Asayi. 

Akci pořádá:

Asaya, Nadační fond pro výzkum psychedelik, Národní ústav duševního zdraví a Beyond Psychedelics

Facebook událost: https://www.facebook.com/events/188746742028774/

Předprodej vstupenek: https://goout.net/cs/jine-akce/science-meets-tradition-jaky-efekt-na-psyche-ma-ayahuasca/gsgsd/+xjeal/

 

Tomáš Páleníček

Tomáš Páleníček, MD, PhD. začal svou kariéru v roce 2001 v bývalém pražském psychiatrickém centru na preklinickém výzkumu zaměřeném na neurobiologii psychedelik jako LSD, psilocin, meskalin, 2C-B a MDMA, stejně tak jako na neurobiologii psychózy. V té samé době absolvoval výcvik v klinické psychiatrii a klinické elektroencefalografii (EEG) a začal přispívat ke klinickému výzkumu ketaminu na lidech. V posledních pěti letech byl předním výzkumníkem prvních projektů, které se v České republice dívaly na akutní efekty konopí a psilocybinu u zdravých dobrovolníků a byl zapojen i do výzkumů ketaminu u pacientů s depresí. Jeho vědecká expertíza je převážně v behaviorální farmakologii a elektrofyziologii a konektivitě mozku. V současné době je vedoucím překladatelského týmu v Národním ústavu duševního zdraví v České republice, kde zkoumá neuropsychologii toho, jak psychedelika a kanabinoidy ovlivňují mozkové zpracovávání, emocionalitu, kognitivní funkce a hudbu. Je též aktivně zapojen do projektů, které usilují o studium terapeutického potenciálu psychedelik a MDMA v ČR.

Eduardo Schenberg

Neurovědec Eduardo Schenberg se specializuje na vývoj nových psychiatrických terapií asistovaných psychedelickými substancemi s praxí v základním a klinickém výzkumu. Má pracovní zkušenosti z veřejného a neziskového sektoru, stejně tak jako ze soukromých společností. Je členem Brazilské společnosti pro neurovědu a chování (SBNeC), jedním ze zakládajících členů Internatiol Society for Research on Psychedelics (ISRP) a členem redakční rady Journal of Psychedelic Studies. Také je zakladatelem Instituto Plantando Consciência, neziskové organizace zaměřené na vědecký výzkum a Phaneros, biotech start-upu zaměřeného na zlepšování psychiatrických zdravotních služeb.

Tradice Nixi-Pae u indiánů kmene Huni Kui

Ninawa Inu Huni Kui je nedávno zvoleným prezidentem FPEHAC, organizace spojující všechny obyvatele Huni Kui žijící v rozsáhlé oblasti státu Acre, hluboko v brazilské Amazonii. On a jeho manželka budou připraveni diskutovat o svých komunitách, původech a tradicích, jakož i o jejich vztahu se západní kulturou a společností. Pozornost bude věnována i tradičnímu použití Nixi Pae (Ayahuasca) lidmi Huni Kui a to jak v minulosti, tak i v dnešní době.

 

Asaya žije filmem o žábě!

V minulém roce se toho v Asayi zdánlivě mnoho neudálo. Všichni jsme totiž pilně pracovali na projektu, který spatřil světlo světa 11.1. letošního roku – tedy jen pár týdnů nazpět. A o jaký projekt se vlastně jedná? Asaya ve spolupráci s Václavem Dejčmarem vytvořila unikátní dokument mapující zkušenost s nejsilnějším přírodním psychedelikem 5-meo DMT, produkovaným ropuchou coloradskou (Bufo Alvarius).

Film Bufo Alvarius – The Underground Secret je nevšedním a radikálním svědectvím o této substanci, která má schopnost měnit lidské životy. Snímek byl natočený minulý rok v Kolumbii, kam se vydala skupina českých psychonautů. Jejich zážitky v dokumentu doplňují rozhovory se zakladatelem transpersonální psychologie Stanislavem Grofem, klinickým psychologem Michaelem Vančurou, lékařem a světovým expertem na drogovou problematiku Pavlem Bémem a především s neošamanem Dr. Octavio Rettigem Hinojosou, který zkušenost s Bufo Alvarius zprostředkoval více než 7000 tisícům lidí po celém světě. To vše je pojato jako sugestivní audio-vizuální dobrodružství a intenzivní filmová meditace o povaze vědomí a bytí.

Premiéra filmu včetně diskuze s tvůrci proběhla 11.1.2018 v ostravském kině Vesmír. Součástí programu byla i afterparty v klubu Fabric, kde společně vystoupili autoři hudby Maok a Petr Zajac alias Satori.

Více informací o filmu a nadcházejících událostech najdete na www.bufoalvarius.com nebo na Facebooku

Jóga v Asayi

Přijďte se rozhýbat a zbavte se stresu pomocí jógy se skvělou lektorkou Monikou Lepkovou!

RANNÍ JÓGA

každou středu 7:00 – 8:30
cena lekce 150 Kč
informace o kurzu na AIYIA nebo ZDE

WHEEL JÓGA

každou neděli 17:30 – 19:00
cena lekce 150 Kč
informace o kurzu na AIYIA nebo ZDE

Všechny kurzy probíhají u nás v Asayi na ulici Kalvodova 2 v Ostravě – Mariánských Horách

Rezervujte si místo na emailu monicatko1@seznam.cz nebo telefoním čísle 775 348 567

 

Namasté 🙂

 

 

Za šamany do Kolumbie

V únoru letošního roku jsme měli tu čest podniknout výpravu do Kolumbie za poznáním
posvátných léčebných praktik a spirituální moudrosti tradičních léčitelů.
V průběhu tour, které se účastnilo 17 lidí, jsme navštívili tři lokace. Tou první byla Bogota.
Bogota je opravdu rozmanité a barevné velkoměsto mnoha chutí. Dokáže ohromit, překvapit,
potěšit, ale také vystrašit. Život se zde projevuje ve všech jeho podobách. V rámci naší výpravy
představovala Bogota krátkou třídenní zastávku, ale i tak v nás zanechala působivou stopu.
Atmosféra se zde ladí do mnohdy velmi kontrastních tónů – vedle bohatých čtvrtí plných přepychu
se hromadí ruiny slamů a chudoby. Nás ale Bogota držela v bezpečné a milé náruči, žádné
nebezpečí se k nám ani náznakem nepřiblížilo.
Cenným zážitkem byla návštěva muzea zlata, v němž jsme mohli spatřit rozličné artefakty
potvrzující bohatou šamanskou tradici a moudrost přírodních kmenů Kolumbie. Starodávné sošky,
poukazující na užívání posvátných bylin a udržování posvátných ceremonií a tradice, se v člověku
dotýkají hlubokého místa pokory a úcty k předkům.
Celé Bogotě dominuje hora Monserrate, která se vypíná do výše 3,152 metrů. Její vrchol, dostupný
lanovou dráhou, skýtá nádherný výhled na celé město. Druhou stranu hory zahaluje vysokohorská
příroda. V řídkém ovzduší se vám okolo hlavy prohání kolibříci a je možno se osvěžit koka čajem.
Tuto příležitost si ani jeden z účastníků nenechal ujít, takže pobyt na hoře byl značně rozveselený:)
V Bogotě jsme navštívili také místní rozlehlou botanickou zahradu, několik muzeí umění a
ochutnali místní speciality. K tradičním pokrmům zde patří polévka ajiaco – kukuřičná polévka s
kousky kuřete, tradičním kořením a smetanou. Pokud se domníváte, že v Kolumbii ochutnáte
konečně tu pravou dobrou kávu, mýlíte se. Káva se ve většině bogotských podniků nepodává a
když, tak dostanete Nesku do hrnku s plastovým brčkem:)

Našim hlavním cílem bylo navštívit oblast horního Putumaya, konkrétně vesnici Santiago v údolí
Sibundoy, kde žije kmen Inga. Vydali jsme se proto na čtrnáctihodinovou cestu nočním autobusem
do Mocoa. Z Mocoa do Putumaya vede pouze jedna cesta přes horský úsek, která je sjízdná
pouze v jeepech. Přejezd horským průsmykem po úzkých serpetinových cestičkách je velkým
zážitkem a nabízí spoustu krásných přírodních výhledů.
V Santiagu – rodné vesnici Mayora Taity Florentina Jacanamicoy – jsme byli ubytováni v tradičních
chýších hned vedle cabilda – hlavní budovy a kulturního centra vesnice. Kousek od našich chýší
byla také nádherná velká maloka, kruhová stavba pro tradiční posvátné ceremonie. Měli jsme
velké požehnání, že nás po celou dobu hostil a průvodcoval sám Florentino s jeho rodinou. Taita je
jedním z nejrespektovanějších starších kmene Inga. Je známým bylinářem a rostlinným lékařem.
Zdědil a rozvinul moudrost, vědění a dovednosti nejen svého otce, který byl nazýván Taita Curaca
– Taita taitů, ale i mistrů z jiných rodin a džungle. Za dobu strávenou v Santiagu jsme měli možnost
poznat jeho srdečnou rodinu i mnoho přátel. Florentinova skvělá žena a jejich dcery nám denně
připravovaly jídlo a zahrnovaly nás péčí a starostlivostí. Tradiční snídaňové menu v Santiagu se
skládá z arepas (domácí kukuřičné placky) s vajíčky a čerstvě vymačkaným juice (hlavně z papáji
a manga). V Kolumbii se nejčastěji jedí pečená kuřata, obvykle s rýží, mnohdy zabalená do
těstíčka (plněné arepas). Vyzkoušeli jsme i místní specialitu – pečené morče. Na sílu a pevnost se
zde konzumuje slepice, většinou tuhá a zastudena.

V době naší návštěvy probíhala v Santiagu jedna z největších slavností roku – Kalusturinda. Jsou
to působivé svátky odpuštění a zároveň oslavy nového roku kmene Inga. Slavnosti pro nás byly
silným a podmanivým zážitkem. Všichni obyvatelé se při nich vystrojí do nejlepších tradičních krojů
a s chřestidly, bubínky či jen pet lahví naplněnou fazolemi vychází do ulic. Zpívají a tančí po
několik dnů. Během slavností se pije zkvašený kukuřičný nápoj chicha a posvátně se obětuje
několik krav, přičemž najíst dostane každý z obyvatelů vesnice. Slavnostní menu sestává z kusu
krávy, kusu kuřete, vajíčka a páru brambor. Vrcholem je průvod, kterého se účastní i spousta taitů.
Rytmicky stále dokola se zpívá jedna a tatáž melodie, lidé se obřadně šlehají kopřivami, neúnavně
až transovně extaticky tančí a chřestí či hrají na harmoniky, bubínky, flétny.
Taita Florentino nám byl velmi dobrým průvodcem a učitelem, sdílel s námi moudrost předků i
znalosti bylin, ale hlavně jeho otevřené a krásné srdce. Významné bylo pro nás setkání s matkou
Florentina, více než devadesátiletou léčitelkou Mamitou Mercedes Tisoy de Jacanamijoy. Je
respektovanou a uznávanou bylinářkou a držitelkou tradice posvátné práce se silnou a málo
známou medicínou Chichaja. Chichaja je tajemství léčitelek z hor. Léčí s ní počáteční stádia
  roztroušené sklerózy, chronické bolesti, poruchy nervového systému, ale hlavně s ní posilují
a očišťují šamany proto, ať mohou dělat svou práci nejlepším způsobem. Mimo jiné tato mocná
medicína pomáhá uvědomit si svůj ženský aspekt a přináší obrovské léčení na mnoha úrovních
(dokonce je schopna reaktivovat DNA). Čas slavností jsme strávili také ve společnosti Taity José
Antonia Jansasoye s jeho rodinou. Taita je známý svými individuálními očistami a především jeho
dovedností napomáhat léčení rodinných partnerských a jiných vztahů skrze posvátné ceremonie.
Také výrobou přírodních léků jako je Rapé.

Po zhruba týdnu stráveném v Santiagu jsme se vydali zpět do oblasti Mocoa a pak rovnou do
džungle. Byli jsme ubytovaní v tradičních vyvýšených chatkách v náruči místního pralesa. Kousek
od našeho ubytování tekla překrásná řeka se spoustou vodopádů, které jsme využívali jako
přírodní a nejlepší sprchy. Pobyt v džungli byl nabíjející a osvěžující. Krása, rozmanitost a
barevnost přírody nás uchvacovala každým okamžikem. V džungli jsme se vydali za jedním z
Florentinových učitelů Taitou Mayorem kmene Kamentsá Alfrédem Juajibioyem. Taitové pracují s
tradiční kolumbijskou medicínou Yahé a my jsme měli možnost s Alfrédem navštívit uprostřed
džungle také “kuchyni” (tedy pouze muži), kde se tato medicína za doprovodu posvátných zpěvů
obřadně připravuje. Pobyt v džungli a vůbec v Kolumbii byl intenzivní a transformační. Díky četným
vnějším i vnitřním zkušenostem jsme měli pocit, že jsme v ní strávili minimálně půl roku:). Celou
výpravu jsme zakončili nádherným výletem k obrovskému vodopádu Fin del Mundo – Na konci
světa, který si někteří z nás dokonce slanili. Každý si na své cestě došel svého metaforického
konce, aby začal nové začátky. Kolumbie nám do života přinesla hluboké léčení, osobní růst a
transformaci k vyššímu vědomí a jednotě.

Nyní z cesty vznikají dva dokumenty, na které se již brzy můžete těšit! Rovněž se chystají
další výpravy. Ta nejbližší již 8. září. Na tour je stále pár posledních volných míst, srdečně zveme. Další chystaná výprava je plánovaná na únor 2018.

Holotropní dýchání

Co je holotropní dýchání?

Bylo vyvinuto psychiatrem českého původu MUDr Stanislavem Grofem a jeho ženou Christinou na základě mnohaletého výzkumu léčivého potenciálu mimořádných stavů vědomí, který započal v 60. letech v Praze a pokračoval v USA.  Slovo „holotropní“ je neologismus složený z řeckých slov  holos „celistvost“ a trepein „pohybovat se, směřovat“ v překladu tedy „směřující k celistvosti“.

Jedná se o velmi elegantní techniku transpersonální psychologie, která využívá k navození mimořádného stavu vědomí zrychleného a prohloubeného dechu a evokativní hudby. Kombinuje také cílenou práci s tělem, arteterapeutické techniky a skupinovou dynamiku.

Dech a dechové techniky byly užívány k navození  mimořádných stavů vědomí od pradávna a napříč kulturami. Zrychlený a prohloubený dech mění alkalicitu krve a látek ovlivňujících mozek. Na rozdíl od tradičních dechových technik, které využívá například jógová praxe, v holotropním dýchání neexistuje přesně předepsaný způsob, jak dýchat. Prohloubení a zintenzivnění dechu je zprvu prováděno vědomě a napomáhá mu hudební set sestavený speciálně za tímto účelem.

Hudební set sestavený pro holotropní dýchání  podporuje proces a evokuje emoce. V jednotlivých částech procesu používáme různé druhy hudby, aby co nejvíce podpořily a prohloubily prožitek.

Cílená práce s tělem – bodywork je jedním z pilířů holotropního procesu. Pomáhá uvolnit zablokovanou energii , bolest nebo napětí v těle. Práce ve změněném stavu vědomí napomáhá vyplout na povrch nevědomým obsahům, zpřístupňuje také jednotlivé traumata a energetické bloky. Práce s tělem v rámci holotropního dýchání je značně odlišná od jiných technik. Facilitátor pracuje s dýchačem pomocí vytvoření protitlaku, proplouvají společně procesem a napomáhá mu, aby jej naplno procítil.

Holotropní dýchání pracuje efektivně na mnoha úrovních. Díky vytvoření bezpečného prostředí (set and setting) aktivuje naplno Vnitřního léčitele (inner healer), hluboko v nás operující princip, který neomylně vede účastníka k uzdravení, léčení, celistvosti a plnému fungování v každodenním životě. Naprostá důvěra v tuto hlubokou moudrost uvnitř nás, je základním hybným mechanismem celého procesu. Každý z nás v sobě ukrývá tuto moudrost a holotropní dýchání ji dovoluje manifestovat se v plné kráse. Plná důvěra  a pokora k tomuto principu je základním kamenem léčení  a úzdravy.

Během procesu v mimořádném stavu vědomí se aktivizují dávno ukryté vzpomínky.

Pro koho je holotropní dýchání

Holotropní dýchání™ vyhledávají lidé, kteří mají zájem o hlubokou, transformativní práci v bezpečném prostředí.  Je vhodné pro všechny, kteří chtějí lépe porozumět sami sobě a chtějí prohloubit proces sebepoznání. Tuto techniku také ocení všichni holonauti a zvědavci, které zajímají změněné stavy vědomí a jejich léčivý potenciál. Elegantní propracovanost techniky a celkový bezpečný rámec workshopu a sezení s HD dává těmto zkušenostem nový rozměr.  Další skupinou zájemců o holotropní dýchání™ jsou lidé, kteří cítí potřebu změny ve svém životě. Ať už zažívají pocit stagnace nebo jsou konfrontováni s pocity, emocemi a zážitky, které je obtížné přijmout, pochopit nebo změnit. Holotropní dýchání™ může také sloužit jako podpora pro terapeutický proces. Přínosné je pro osoby trpící depresemi, potýkajícími se s závislostmi nebo s traumatem. Holotropní dýchání nabízí také cestu pro otevření se širším spirituálním zážitkům.

Tato technika je velmi vhodná pro všechny, kteří nechovají důvěru k autoritám, nebo by z ostychu nešli se svými obtížemi za terapeutem.  Základní premisou holotropního dýchání™ je důvěra ve vnitřní léčivý potenciál v každém z nás. Nikdo není lepším odborníkem na náš proces než my samotní.

Mgr. Magdalena Bahník Šimečková

certifikovaný facilitátor Holotropního dýchání™

www.cestakekorenum.cz

Co je šamanismus?

Definic šamanismu je asi stejné množství, kolik je šamanů ve světě.

Podle mne, šamanismus vychází z myšlenky, že vše kolem nás je živé.  Pozice a role šamana je v každé kultuře jiná, ale ve všech kulturách je šaman člověk, který umí komunikovat s bytostmi přírody a s předky. Tímto spojením tvoří šaman most mezi komunitou a Vyšším vědomím.

S osobou šamana bývají spojovány i další povolání, například: léčitel, mistr obřadů, učitel spirituální moudrosti, tanečník, hudebník, věštec, ochránce tradice. Kdy tyto povolání může zastupovat všechny uvedené, či jen některé z nich. Napříč kulturami, šamani nabádají k dobrému vztahu s předky a hlubokému spojení s přírodou.

Při léčení, cestování mezi světy, hledání vizí a spirituálním růstu používají změněný stav vědomí. Ten může být navozen bubnováním, zpěvem, tancem, prací s ohněm, posvátnou rostlinnou medicínou či jinými technikami. Díky němu jedinec zažívá svou osobní zkušenost spojení. Neučí se v jakého boha smí nebo nesmí věřit, ale učí se techniky, jak „mluvit s bohem“ každý den. Tak, i přes nelibost některých náboženství, se šamanismus nebo jeho techniky s těmito náboženstvími spojily. Pro příklad uvedu islámskou tradici Súfi(dervišové), jihoamerickou Santo Daime a severoamerický Native American Church(křesťané používající posvátnou rostlinnou medicínu) či blízkou spolupráci tuvinského šamanismu s tibetským budhismem.

Původní národy chovají ke svým rádcům a šamanům úctu a hluboký respekt i přesto, že šamani jsou „obyčejní“ lidé se svými dobrými i špatnými vlastnostmi  a charakterem. Západní člověk je často zklamaný, protože šaman sice „něco umí“, ale stále je to jenom člověk. Když překročíme naše očekávání a předsudky, mohou nám šamani z celého světa pomoci s uvědoměním našich vlastních kořenů a původních tradic. Ne skrz přesvědčení, ale díky našemu osobnímu prožitku.

Proč je šamanská tradice důležitá a proč je třeba ji znovu objevovat v Západní kultuře?

Šamanská tradice je nejstarší praxí, která umožňuje pracovat s jinými realitami a spirituální sférou. Je prazákladním komunikačním prostředkem mezi naším a jinými světy. Šaman odjakživa své komunitě zprostředkovával poznání, informace a léčebné postupy, které získával v šamanském stavu vědomí (Shamanic state of Consciousness – zkratka SSC). Šaman pečoval o to, aby život komunity byl v harmonii a souladu s energií universa.
„Povinností šamana je znovu spojit a obnovit porušené energetické spoje a rovněž odčerpat a vrátit opět do oběhu nadměrně nahromaděné množství energie. (…) Spojení lze obnovit pouze po poradě s celým vesmírem prostřednictvím Ducha a energie. Kdykoli je byť jen jedna část kosmické pavučiny léčena, energie je obnovována v celé síti a slouží všem.“ (Mathewsová, 1997)
Tradice šamanismu tak zajišťuje udržet život člověka ve spojení se vším, v rovnováze s přírodními zákony, které jsou ukryty v srdci každého z nás a jsou funkčním základem celého stvoření. Díky tomu se jedinec ve svém bytí neodchyluje od svého středu a má možnost žít zdravý život přinášející růst a prosperitu nejen pro něj, ale také pro celou síť vztahů okolo. Skrze šamanskou praxi se lze napojit na základní esence života a prostřednictvím léčení se a vyladění svých vibrací a energetických bloků přinést do života radost a lásku.
Jak vidno, moderní člověk se v dnešní době na své cestě vychyluje z osy harmonie a to jej v mnoha případech může činit nešťastným a dezorientovaným. Jedinec současné západní společnost často může cítit ztrátu povědomí o smyslu svého bytí v této realitě. Absence duchovních a očistných praktik, přechodových rituálů a spirituální moudrosti jako takové je stále častějším důvodem pocitu chaotičnosti, nevyzrálosti a povrchnosti v současném světě. Cílem šamanské praxe je navracet člověka k jeho kořenům a duchovní moudrosti, k sobě samému. Prostřednictvím rozšířených stavů vědomí je lidská bytost schopna léčit tělo, duši i mysl. Rovněž je schopna vytvořit si komplexnější a mnohostrannější pohled na smysl svého konání v životě. Vrací se k prazákladním hodnotám, žije poctivěji a pravdivěji, napravuje vztahy v rodině, ale především léčí vztah sama se sebou.
Vlivem konzumního způsobu života a života orientováného na materiální pokrok je v západní kultuře naše tradice, spojení s dávnými předky a přírodou téměř zapomenuta. Jsme proto velmi vděční, že tradiční kultury s námi sdílejí své učení. Díky zachování originálního způsobu žití a předávání moudrosti z pokolení na pokolení se jejich vlákno tradičních praktik a rituálů nepřetrhlo. Skrze jejich tradici můžeme obnovovat a nacházet tu svou, která nám v naší společnosti tolik chybí.
„Západní průmyslová společnost je snad jedinou kulturou, která s HS (holotropními stavy, pozn. aut.) nepracuje a dokonce je zavrhuje jako projevy patologie. Starověké, předindustriální a domorodé kultury měly HS ve velké úctě a rozvíjely účinné techniky, které měnily vědomí. HS lidé po tisíciletí užívají jako základní nástroj pro rituální a duchovní žživot, pro diagnózu a terapii. Kromě přírodních, léčebných prostředků se k léčení užívalo HS, které byly vyvolávány u pacienta, u léčitele nebo u obou současně, někdy dokonce u celého společenství. HS měly svoji roli i v řešení praktických záležitostí, kde napomáhal jejich vliv na rozvoj intuice a mimosmyslového vnímání. Mezi starodávné a domorodé techniky vyvolávání HS patřila přímá nebo nepřímá práce s dechem, zvukové techniky, tanec a jiné formy pohybu, sociální a smyslová deprivace, přetěžování smyslů, fyziologické prostředky, meditace a další duchovní techniky, psychedelické látky zvířecího a rostlinného původu.“ (Grof, 2007)

Zdroje a prameny:
1) Mathewsová, Caitlín: Zpívej své duši na cestě domů, Nakladatelství ALTERNATIVA, Praha 1997
2) Grof, Stanislav: Psychologie budoucnosti: Poznatky a poučení z moderního výzkumu vědomí, Argo, Praha 2007
3) [online]. [cit. 2017-01-20]. Dostupné z: http://www.samani.cz/index.php?Z=7

Ondřej Bahník

www.cestakekorenum.cz

Jak poznat dobrého šamana?

Je mnoho šamanů – domorodých a moderních. Opravdu dobrého šamana rozpoznáme pro jeho klidnou přítomnost, jeho znalosti (a správné chování), ale především pro jeho pokoru a upřímnost.

Skutečně dobrý šaman uznává, že existují i další výteční šamani a léčitelé. Dokonce je často doporučuje svým vlastním klientům. Ví, že posvátná cesta uzdravení není závod. 

Skutečně dobrý šaman nemá zapotřebí se hanlivě vyjadřovat o ostatních šamanech (dokonce i v případě, že je to opodstatněné), protože ví, že jeho úkolem je zaměřit se na svou dobrou práci a ne na řeči o ostatních …. ví, že je to plýtvání energií …. a ví, že k tomu, aby zářil, nemusí očerňovat ostatní.

Skutečně dobrý šaman vždy respektuje proces pacienta, ženy a chová se eticky. 

Skutečně dobrý šaman je vždy plně zaměřen na svou práci a vždy se snaží dozvědět víc, protože ví, že proces učení nikdy nekončí. 

Skutečně dobrý šaman sdílí svou moudrost a poznání s pokorou. Nikdy by si nedovolil říci, že on je jediný pravý šaman, který ví všechno a kterého nikdo nepředčí.

Skutečně dobrý šaman akceptuje, že existuje i mnoho dalších jiných cest (možná nekonečně mnoho) vedle té jeho. Nikdy nemá potřebu lhát, jen aby ‚své‘ klienty udržel pod jeho vedením. 

Skutečně dobrý šaman ví, že tradiční medicíny jsou velmi důležitou a nezbytnou součástí šamanismu, ale nejsou jedinými nástroji k léčení. Ví, že musí zůstat pevně ukotven v celé šíři svých činností s hlavním důrazem na péči o své klienty.

Skutečně dobrý šaman nemusí použít mnoho slov k vyjádření toho, co nám vesmír chce říct.

Opravdu dobrý šaman vždy přeje dobrou cestu a léčení každému, dokonce i jeho „nepřátelům“ (pokud nějací takoví vůbec existují).

Skutečně dobrý šaman žije podle jeho vlastních rad a zásad. Jeho způsob života je příkladem pro ostatní.

Skutečný šaman nemá potřebu žádat „speciální věci, dárky nebo druh spojení či jiný způsob kontaktu“ od svých pacientů.

Opravdu dobrý šaman ví, že jeho hlavní prací je být pouze kanálem pro léčení lidí. Nedělá si nárok na kredity za uzdravení člověka. Jako šaman se nepotřebuje stávat organizátorem… jeho práce náleží ostatním lidem a on to hluboce respektuje.

Skutečně dobrý šaman ví, že každý má svobodu vybrat si svou vlastní cestu, dělat svá vlastní rozhodnutí a vybrat si svůj způsob léčení. Dobrý šaman ví, že opravdový a nejsilnější šaman/guru/mistr září srdcem a vědomím pro všechny národy. 

Andres Martinez